نحوه تشخیص پلاتین از نقره

نحوه تشخیص پلاتین از نقره

نحوه تشخیص پلاتین از نقره

پلاتین فلزی گرانبها است که برای چشمان آموزش ندیده با نقره یا طلای سفید یکی به نظر می رسد. اما این فلز ویژگی های زیادی دارد که آن را منحصر به فرد می کند. سخت تر از سایر فلزات گرانبها است، بنابراین در برابر خراش مقاوم است. همچنین کدر نمی شود و از سایر فلزات گرانبها متراکم تر است. برای اینکه بفهمید قطعه شما پلاتینی است یا نقره ، یک سری ترفندها و تکنیک‌ها وجود دارد که می‌توانیم از آنها برای ارزیابی خلوص و اصالت قطعات نقره یا پلاتین استفاده کنیم. در ادامه همراه ما باشید تا بهتر این موارد بشناسید.

جواهرات به دلیل رنگ، درخشش و مقاومت بالا ، با فلزات گرانبها با ارزش پولی بالا ساخته می شوند. دو تا از گران ‌ترین آنها نقره و پلاتین هستند که هر دو تا حدودی از نظر ظاهری مشابه هستند اما تفاوت‌های مشخصی را حفظ می‌کنند. ما در گالری شریف بهترین نقره فروشی قم ، تفاوت نقره و پلاتین را به شما می گوییم تا مناسب ترین ها را انتخاب کنید.

خواص فیزیکی هر دو

در نگاه اول دستیابی به تفاوت بین نقره و پلاتین دشوار است، حتی اگر هر دو جواهر جدید باشند. رنگ‌ و بافت ها مشابه هستند، اما با نگاهی دقیق ‌تر مشخص می‌شود که هر کدام چه ویژگی دارد. اینها برخی از خواص فیزیکی خاص هر یک از دو فلز است:

رنگ

یکی از ویژگی های نقره رنگ سفید و درخشان آن است. با این حال، حتی اگر نقره استرلینگ با در بالاترین درجه خلوص آن باشد، کاملا سفید نیست، بلکه مایل به خاکستری است. این ویژگی آن را نه تنها از پلاتین بلکه از طلای سفید متمایز می کند. تفاوت نقره و پلاتین در مورد پلاتین این است که سفید خالص است که اگر به درستی جلا داده شود بسیار شفاف تر می شود.

همچنین ممکن است برای شما جالب باشد : نقره استرلینگ چیست

روشنی و درخشش

درخشش قطعات این فلزات در جواهر جدید تفاوت محسوسی ندارد، فراتر از این رنگ سفید خالص پلاتین در برابر نقره قابل توجه تر است. با این حال، با گذشت زمان تفاوت بین نقره و پلاتین آشکار می شود زیرا درخشش خود را در اثر استفاده از دست می دهد. به نوبه خود، نقره به دلیل خراش های نرم روی سطح، راحت تر ساییده می شود و آن را مات می کند. اگر بدانید که چگونه جواهرات نقره را تمیز کنید تا درخشش آن را بازیابی کنید، به راحتی می توانید از این کار اجتناب کنید.

پلاتین به دلیل سختی به راحتی از بین نمی رود، در عوض یک لایه مات روی آن تشکیل می شود. این پتینه نامیده می شود که شبیه به عتیقه جات با فلزات گرانبها است که توسط برخی بسیار مورد استقبال قرار می گیرد. اکثر خریداران از این تفاوت بین نقره و پلاتین آگاه هستند که دومی را انتخاب می کنند، تا راهی برای نشان دادن آن با ظاهر قدیمی آن باشد. به همین ترتیب با پرداخت صحیح، درخشندگی آن به نگین برمی گردد.

 

روشنی و درخشش

همچنین ممکن است برای شما جالب باشد : روش مراقبت و نگهداری از زیور آلات نقره

وزن

چگالی این دو فلز نیز متفاوت است و پلاتین در مقایسه با سایر فلزات مورد استفاده در ساخت قطعات سنگین ‌تر است. به راحتی می توانید ببینید که اگر حلقه ای از این دو ماده را در دست خود بگیرید تا وزن آنها را مقایسه کنید. خواهید دید که نقره بسیار سبک تر است.

تفاوت وزن نقره و پلاتین یکی از مهمترین موارد در هنگام خرید یک قطعه است. اگر به استفاده از زیورآلات نقره یا طلا عادت دارید، هنگام حمل انگشتر یا دستبند، بلافاصله متوجه وزن دستان خود خواهید شد. بنابراین، اگر به دنبال جواهرات راحت و سبک ‌تری هستید، همیشه بهتر است نقره را انتخاب کنید. در غیر این صورت، پلاتین مورد استفاده در مقادیر حتی کمتر گزینه ارزشمندی است زیرا یافتن اشیاء تزئینی بزرگ از این فلز نیز معمول نیست.

سختی

تفاوت دیگر پلاتین و نقره در سختی یا مقاومت فلزات است. اکثر کانی های گرانبها انعطاف پذیر هستند، بنابراین به راحتی می توان آنها را به قطعات مختلف تبدیل کرد، اما این در دراز مدت یک نقطه ضعف محسوب می شود. نقره با استفاده مداوم، خم شدن در زیر وزن و همچنین تحت فشار، شکل خود را از دست می دهد.

از سوی دیگر پلاتین یکی از مقاوم ترین کانی های جهان است که حتی سال ها پس از ذوب شدن از تغییر شکل جلوگیری می کند. این یک کیفیت ساده به نظر می رسد، اما زمانی که از سنگ های قیمتی در پلاتین و نقره استفاده می شود، تفاوت نقره و پلاتین مهم است زیرا مقاومت بیشتری در منبت ها و متصل کردن لازم است.

از یک طرف، هنگام قرار دادن با ارزش ترین قطعات در یک حلقه، نقره به راحتی شکل می گیرد، اما قلاب های نگهدارنده به همان شکل قطعه را محکم نمی کنند. از آنجایی که به راحتی می توان شکل آنها را تغییر داد، تمایل به خم شدن دارند، بنابراین اگر از جواهر به درستی مراقبت نشود، الماس های آن  جدا می شوند.

از سوی دیگر، پلاتین قطعات متصل به آن را برای مدت طولانی تری بدون تغییر موقعیت یا شل شدن ثابت نگه می دارد. به همین دلیل، جواهرسازان تفاوت بین نقره و پلاتین را در قطعات با سنگ های قیمتی درک می کنند و دومی را انتخاب می کنند.

آیا پلاتین گرانتر از نقره است؟

در میان فلزات به اصطلاح گرانبها مرزبندی واضحی از قیمت ها وجود دارد که پلاتین پیشتاز است، سپس طلا و در نهایت نقره. تفاوت بین نقره و پلاتین در قیمت بیش از حد مشهود است زیرا یکی از گران ترین فلزات در جهان است. این به این دلیل است که میزان پلاتین استخراج شده سالانه در سراسر جهان بسیار کم است. در مقایسه با طلا، کمتر از نصف تن پلاتین جدید تولید شده توسط استخراج سالانه است. در تخمین های وزنی، در یک تن زمین به سختی هزارم گرم از این فلز وجود دارد که استخراج آن را بسیار گران می کند.

همچنین ممکن است برای شما جالب باشد مشاهده: انواع ظروف نقره ، نقره دکوری و تزئینی

نقره یا پلاتین کدام بهتر است؟

هنگام انتخاب بین نقره و پلاتین، فراتر از بصری، چیزی که تفاوت را در مورد اینکه کدام بهتر است، قیمت و استفاده است. اگر به دنبال یک جواهر سفید هستید، هر دو گزینه عالی هستند، اما نقره این مزیت را دارد که مقرون به صرفه تر است. این به ویژه اگر به دنبال سرمایه گذاری نیستید بسیار مهم است.

از طرف دیگر، در مورد حلقه نامزدی یا گردنبند با نگین، بهتر است پلاتین را انتخاب کنید. تفاوت بین نقره و پلاتین در این مرحله بسیار زیاد است، زیرا هیچ ترسی از از بین رفتن اضافات به دلیل تغییر شکل فلز وجود ندارد. همچنین، اگر به دنبال جنبه بصری آن، یک قطعه معتبر هستید، هیچ چیز مانند پلاتین نیست.

تا اینجا در مورد ویژگی های هر کدام از فلز ها صحب کردیم در ادامه، مراحل تشخیص و شناسایی پلاتین را بیان می کنیم :

فلز را به صورت چشمی بازرسی کنید

اولین کار این خواهد بود که مکان یابی و شناسایی علائم روی قطعات حک شده در فلز باشد. اگر قطعه دارای گیره باشد، به احتمال زیاد در پشت هستند. قطعات ممکن است دارای یک برچسب فلزی کوچک با علائم حکاکی شده باشند. اگر قطعه برندی ندارد، به این فکر عادت کنید که نقره یا طلا نیست، بلکه تقلبی است.

بازرسی چشمی

مهر با اعداد “999” نشان می دهد که قطعه ای از نقره خالص است. تمبری که اعداد “925” به دنبال یا قبل از حرف “S” نوشته شده است به این معنی است که نقره است. نقره 925 عیار 92.5 درصد خالص است که با آلیاژ فلز دیگری، معمولاً مس، مخلوط شده است.

تمام قطعات پلاتین باید دارای علامتی باشند که اصالت آنها را تایید کند. ما باید کلمات “Platinum”، “PLAT” یا “PT” را به دنبال یا قبل از اعداد “950” یا “999” پیدا کنیم. این اعداد نشان دهنده خلوص پلاتین است. خالص ترین آن چیزی است که با “999” مشخص شده است. به عنوان مثال، یک قطعه پلاتین اصلی ممکن است مهر “PLAT999” داشته باشد.

جواهرات پلاتین اگر از کشوری باشد که علامت مشخصه لازم نیست یا اگر بسیار قدیمی باشد، ممکن است علامت گذاری نشود. هر فلزی که کمتر از 50 درصد پلاتین باشد علامت گذاری نمی شود.

به دنبال ظاهری روشن و سفید با چند خراش و بدون لک باشید. در مقایسه با نقره، طلای سفید و پالادیوم، پلاتین رنگ روشن تر و سفیدتری دارد. قطعه خود را با یک قطعه فلز دیگر مقایسه کنید تا تفاوت را ببینید. همچنین در برابر خط و خش مقاومت بیشتری دارد، اگرچه هنوز هم می توان آن را خراشید. با این حال، شما قادر خواهید بود خراش های بسیار کمی را ببینید. در نهایت اگر قطعه کدر شده است به دلیل نقره است نه پلاتین.

همچنین برای مشاهده: زیورآلات نقره در قم کلیک کنید

رنگ و کیفیت بصری فلز می تواند به شما بگوید که آیا احتمالاً پلاتینی است یا خیر، اما برای اطمینان، آزمایش های دیگری را انجام دهید.

تست مغناطیسی پلاتین

در نهایت، برای دانستن تفاوت بین یک تکه پلاتین یا نقره، باید در نظر داشته باشیم که خالص ترین فلزات گرانبها مغناطیسی نیستند. بنابراین، اگر یک آهنربا را در نزدیکی قطعات قرار دهیم، نباید جاذبه ای وجود داشته باشد. از آهنربا برای تعیین اینکه آیا فلز پلاتین نیست استفاده کنید. پلاتین مغناطیسی نیست. بنابراین اگر قطعه به یک آهنربا جذب شود، می دانید که پلاتین نیست. اگر متوجه یک مغناطیس خفیف شدید، این فلز به احتمال زیاد طلای سفید مخلوط با نیکل است.

با استفاده از تست اسید

اگر نمی‌توانید علامت‌هایی را روی جواهرات پیدا کنید یا مطمئن نیستید که به چه معناست، آزمایش اسید را انجام دهید. این آزمایش همراه با سنگ محک و بطری هایی از انواع مختلف اسید است. بسیاری از این کیت ها با آزمایش هایی برای انواع مختلف فلزات ارائه می شوند. این می تواند مفید باشد اگر متوجه شوید که قطعه شما پلاتین نیست و می خواهید بدانید که چه نوع فلزی است.

قطعه را چند بار روی سنگ محک بکشید. پلاتین به سختی خراشیده می شود، بنابراین ممکن است مجبور شوید چندین بار روی سنگ بکشید و کمی فشار وارد کنید. اثری به طول حدود 2.5 تا 4 سانتی متر روی سنگ بر جای می گذارد. سنگ روی جواهرات خراش باقی می گذارد، بنابراین یک نقطه کوچک و پنهان را برای آزمایش انتخاب کنید.

 تست اسید

دستکش لاتکس یا وینیل بپوشید و اسید را روی سنگ بریزید. هنگام استفاده از اسید همیشه از پوست خود با دستکش محافظت کنید. از قطره چکان روی بطری اسید استفاده کنید تا یک یا دو قطره را روی خراشی که روی سنگ ایجاد کرده اید بریزید.  بلافاصله پس از استفاده درپوش را روی اسید قرار دهید، مطمئن شوید که روی آن محکم است و برای جلوگیری از ریزش یا حوادث، آن را دوباره ببندید.

نحوه واکنش اسید با فلز موجود در سنگ را تماشا کنید. اگر فلز بلافاصله در اسید حل شود، پلاتین نیست. پلاتین همان رنگ را حفظ می کند و در زیر اسید می درخشد.  اطمینان حاصل کنید که اسید در دمای اتاق (۲۲ درجه سانتیگراد) یا کمتر است. اگر آن را گرم کنید، پلاتین را حل می کند.

اگر قطعه پلاتین نیست، آزمایش را با اسیدهای دیگر ادامه دهید تا بفهمید چیست. سنگ را دوباره برای هر نوع اسید مختلف پاک دهید. هر بار یک اسید را امتحان کنید. اگر همه خراش ها حل شود، به این معنی است که قطعه پلاتین، نقره یا طلای سفید نیست.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *