نحوه محاسبه و قیمت گذاری ظروف نقره

نحوه محاسبه و قیمت گذاری ظروف نقره

نحوه محاسبه و قیمت گذاری ظروف نقره

اگر از آن دسته افرادی هستید که برای قیمت نقره به نقره فروشی مراجعه می کنید و منتظر محاسبه کردن فروشنده هستید، فقط مشاهده خواهید کرد انگشتانش را روی دکمه های ماشین حساب می چرخاند و آخرین قیمت را به شما اعلام می کند که باید پرداخت کنید. بهتر است عواملی که در ارزش گذاری این فلز موثر هستند را بشناسید، ما برای محاسبه کردن و قیمت گذاری ظروف نقره راه کارهایی برای شما داریم که در این مقاله شرح خواهیم داد.

چه عواملی در تعیین قیمت نقره موثر هستند؟

برای محاسبه قیمت نقره سه عامل در نظر گرفته میشود که عبارتند از:

  • ارزش ریالی نقره خالص ( برابر است با = اونس جهانی نقره X دلار در ایران )
  • اجرت ساخت نقره
  • مقدار سود فروشنده
  • ارزش ریالی نقره خالص:

قیمت نقره با پول آمریکا (دلار آمریکا) محاسبه می شود و در نوسان است و واحد اندازه گیری وزن آن با سه واحد گرم و مثقال (هر مثقال 4/608 گرم  است) در ایران و اونس در سایر کشور ها اعلام می شود. مثلا هر 3/2 اونس نقره معادل 100 گرم نقره می باشد (هر یک اونس معادل 31.1 گرم می باشد) و یا هر یک پوند نقره برابر 452 گرم نقره است. اعدادی همچون 999، 959، 925 عیار نقره خالص کار شده در ظروف می باشند که تعین کننده قیمت آنها هستند.

اجرت ساخت نقره:

اجرت همان زحمت و زمان صرف شده برای ساخت ظروف نقره می باشد که بر این اساس قیمت گذاری می شوند. هرچه ظرف ظریفتر و پر کاربرد تر باشد، زمان بیشتر صرف شود در نتیجه در قیمت گذاری موثر می باشد.

ظرف پذیرایی گل شکوفه نقره

مقدار سود فروشنده:

سودی که فروشنده از مشتری دریافت می کند در قیمت گذاری ظروف نقره موثر می باشد. این امر بستگی به فروشنده داشته که قرار است چه مقدار سود از مشتری دریافت کند.

  • نقره مانند طلا قیمت جهانی دارد و مربوط به مسائل اقتصادی کشور ما نمی باشد. یعنی این فلز تحت تاثیر نقره آمریکا (دلار ایالات متحده) قیمت گذاری می شود و در نوسان است. اجرت ساخت ظروف نقره مانند آینه و شمعدان نقره، شکلات خوری، میوه خوری و غیره متفاوت می باشد و بستگی به نوع ، طرح و میزان عیار نقره مصرف شده می باشد.

عیار نقره خالص عاملی تاثیر گذار در قیمت ظروف

اگر دقت کرده باشید روی زیورآلات و ظروف نقره اعدای حک شده اند که عیار نقره مصرف شده در این قطعه ها می باشد. اعداد 999، 955 و 925 نشان دهنده نقره خالص یا عیار استفاده شده در ظروف را نشان می دهند. نقره مانند طلا و دیگر فلزات گرانبها دارای درجه عیار متفاوتی می باشد. بنابراین هر چه عیار ظروف بالاتر باشد قیمت آنها گرانتر خواهد بود. به این نکته توجه کنید که نقره ایران دارای عیار 925 می باشد که استرلینگ نیز گفته می شوند. این عدد به این معناست که 92/5 درصد فلز نقره و مابقی آن از فلزات دیگر مانند قلع، مس و یا برنج تشکیل شده است. به این دلیل فلزات دیگر با نقره ترکیب می شوند چون یک فلز نرم است و از استحکام بالایی برخوردار باشد و همچنین در برابر چکش خواری دارد.

اجرت یا مزد ساخت چگونه قیمت گذاری می شود؟

سازنده ظروف نقره برای ساختن آنها با هر ظرافتی زمان مشخصی در نظر می گیرد. هر چقدر ظرافت در ساخت ظروف بیشتر باشد، زحمت و زمان زیاد تری نیاز دارد تا آماده شود و بر قیمت این قطعه تاثیر می گذارد. بنابراین به میزان دستمزدی که برای زحمت و آماده کردن این ظروف دریافت می شود، اجرت یا مزد کار می گویند.

عواملی که تعین قیمت ظروف نقره را سخت تر می کنند:

  • یکسری عواملی هستند که قیمت گذاری ظروف نقره را سخت تر می کنند و قاعده ای ندارند. مثلا ظروفی که روی آنها قلم زنی شده که قیمت گذاری آنها ترکیبی از عیار نقره، وزن و ارزش هنری آن می باشد.
  • برخی از ظروف به دلیل ارزش بالای آنها کاملا با دست ساخته می شوند و قیمت گذاری آنها سخت است بنابراین توسط سازنده تعین می شود.
  • ظروف نقره ای که با نگین دیزاین می شوند یکی از مواردی هستند که قیمت گذاری آنها سخت می باشد. این ظروف بر اساس اجرت ساخت، وزن و ساخت آن محاسبه نمی شود بلکه به صورت تکی قیمت گذاری می شوند. در برخی از ظروف میوه خوری، کشکول، آینه و شمعدان و … با سنگ قیمتی و نگین تزئین می شوند.

نکاتی در مورد فروش ظروف نقره:

شاید شما تصمیم داشته باشید ظروف نقره خود را بفروشید بنابراین بهتر است قبل از آن یکسری نکات را در نظر داشته باشید. اگر می خواهید در زمان فروش یا خرید نقره دست دوم با ضرر مالی روبه رو نشوید نکاتی که باید در این زمینه بدانید را، رعایت کنید.

  • برای فروش ظروف نقره باید شناسنامه یا کاغذ خرید آن را آماده کنید تا بتوانید اطلاعات کافی در اختیار خریدار قرار دهید. این فاکتور نشان دهنده عیار نقره استفاده شده در ساخت ظرف مورد نظر می باشد که در زمانی که نو بود خریداری شده است.
  • قبل از هماهنگ کردن با خریدار باید توجه داشت که ظروف نقره را به خوبی تمیز کنید تا ظاهری براق و داشته باشند. این کار باعث چشم گیر شدن خریدار می‌شود و قیمت بیشتری در قبال آن ظرف پرداخت می کند.
  • برای فروش ظروف نقره خود به مکان های معتبر و قابل اعتماد مراجعه کنید. در این صورت قیمت خرید منصفانه خواهد بود و از کلاه برداری و ضرر کردن خبری نیست.
  • پس از قیمت گذاری نهایی ظروف نقره و فروختن به خریدار، در لحظه پول را دریافت کنید به این دلیل که قیمت نقره در نوسان می باشد و ممکن است با ضرر مالی روبرو شوید.

ست چراغ و گلدان نقره

بیشتر بخوانید: عیار نقره چیست

اگر قصد خرید ظروف نقره را دارید پیشنهاد می کنیم از محصولات ما که شامل: شکلات خوری، میوه خوری، کشکول، آینه و شمعدان، شمعدان نقره و … هستند، دیدن بفرمایید. نقره فروشی قم سعی کرده است در مدل و طراحی ظروف و زیورآلات نقره بهترین ها را رائه بدهد و این اطمینان را به مشتریان می دهد تا ظروف نقره با کیفیت و نازلترین قیمت تهیه کنید. در این خصوص مشاورین ما پاسخگوی سوالات شما هستند.

سخن پایانی

از مطالب فوق دریافتیم چه عواملی بر نحوه محاسبه و قیمت گذاری ظروف نقره اثر می گذارند که بخشی از آنها مانند: ارزش ریالی عیار نقره، اجرت ساخت، مقدار سود فروشنده و غیره هستند. برای فروش ظروف نقره باید مواردی از جمله: مراجعه به نقره فروشی قابل اعتماد، تمیز کردن و برق انداختن آنها، به همراه داشتن فاکتور خرید و …می باشند که باید به آنها توجه کرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *