عیار نقره چیست و راه های تشخیص آن چیست

عیار نقره چیست و راه های تشخیص آن چیست؟

عیار نقره چیست و راه های تشخیص آن چیست ؟

شاید شما هم متوجه اعداد حک شده روی زیورآلات و ظروفی که با نقره ساخته شده اند شده باشید. این اعداد عیار نقره می باشند و نشان دهنده درصد مصرفی این فلز می باشند. در ایران، ایتالیا و اکثر شهرهای کشور معمولا از آلیاژ نقره ی استرلینگ استفاده می کنند که همان 925 است. در این مقاله برای مخاطبانمان از عیار نقره و راه های تشخیص آن صحبت می کنیم.

عیار نقره چیست؟

نقره مانند طلا دارای عیار مشخصی می باشد. برای ساخت بدلیجات، ظروف و یا آینه و شمعدان نقره از عیارهای متفاوت استفاده می شود. به طور کلی عیار، میزان نقره کاربردی در محصولات نقره می باشد. مثلا در انگشترهای فاخر باید از عیار بالا استفاده شود. باید در نظر داشت هر چه عیار نقره بالاتر باشد قیمت قطعه یا محصول گران تر می باشد. در زیر انواع عیار نقره و کاربرد آنها شرح داده می شود.

انواع عیار نقره:

شمش نقره یا ساچمه نقره عیار آن ۹۹۹ است. عیار استاندارد ساخت زیورآلات نقره ۹۲۵ می باشد.

عیار ساخت ظروف ۸۴ یا ۸۴۰ می باشد.

عیار ساخت انگشتر های فاخر بین ۹۲۵ و ۹۵۰ می باشد.

در نتیجه نقره عیار متفاوت دارد که عبارتند از:

  • عیار ۹۲۵- ۹۵۰
  • عیار ۸۴۰

 

شکلات خوری کریستال نقره طرح توری

 عیار ۹۲۵ چیست؟

فلز نقره اساسا نرم است و قابلیت چکش خواری را ندارد. برای اینکه دوام، استحکام و ثبات رنگ بهتری داشته باشد، باید با یکسری فلزات مانند مس، قلع و یا برنج ترکیب شود. در زیورآلات ۵/۹۲ درصد از فلز نقره و 5/7 درصد از فلزات دیگر استفاده می شود. نقره هایی با عیار بالا معمولا از کشورهای انگلیس و فرانسه هستند.

عیار  ۸۴۰ چیست؟

این عیار برای ساخت سکه و ظروف نقره می باشد. به دلیل نرم بودن این فلز با چکش نمی توان به آن ضربه زد، بنابراین با فلزهای دیگر ترکیب می شود، تا مقاومت و استحکام بالاتری داشته باشد. ظروف و سکه نقره عیار  ۸۴۰ دارند، یعنی  ۸۴ درصد آن ها نقره و مابقی از فلزات دیگر مانند: مس، برنج، قلع و … تشکیل شده اند.

راه های تشخیص عیار نقره اصل از تقلبی:

  • حک شدن روی محصول
  • توسط آهن ربا
  • محلول شورتر
  • استفاده از یخ
  • نیتریک اسید

1)حک شدن روی محصول

از طریق حکاکی روی محصول که مشخص کننده مقدار عیار آن می باشد، یکی دیگر از راه های تشخیص نقره اصل از تقلبی می باشد. همیشه باید در نظر داشت فلزی مانند نقره را باید فروشنده های قابل اعتماد خریداری کرد.

2)  توسط آهن ربا

هنگامی که آهن ربا را نزدیک نقره قرار دهیم اگر جذب نشد یعنی نقره اصل است، در غیر این صورت تقلبی می باشد.

3) محلول شورتر  

راه دیگر برای تست نقره اصل از تقلبی استفاده از محلول شیمیایی شورتر می باشد. به این صورت چند قطره روی قطعه مورد نظر ریخته و با دستمال پاک می کنیم، اگر سیاه شد نشان دهنده نقره استرلینگ می باشد. با وجود دقت بالا در این روش امکان آسیب زدن به نقره نیز وجود دارد.

4)  استفاده از یخ

با قرار دادن نقره و فلز دیگر روی تکه های یخ به صورتی یخ زیر نقره زوتر آب شد نشان دهنده اصل بودن نقره می باشد، به این دلیل که نقره یک فلز گرم می باشد.

  • نیتریک اسید

 چند قطره اسید نیتریک روی قطعه مورد ریخته و چند لحظه صبر کنید، سپس چند قطره جوهر نمک اضافه کنید اگر لکه سفید مشاهده کردید، نشان دهنده اصل بودن آن است.

بنابراین برای جلوگیری از صدمه زدن به نقره بهتر است از مکان های قابل اعتماد خریده شوند تا نیازی به این روش ها نباشد. نقره فروشی قم در این زمینه اعتماد شما را جلب می کند همچنین زیباترین محصولات نقره را تولید می کند.

نقره استرلینگ چیست؟

نقره ای با عیار بالا که ۵/۹۲ آن از نقره تشکیل شده که برای طرح هایی استفاده می شود که انعطاف پذیری بالایی دارد و در کنار جواهراتی مانند الماس کاربرد دارند، همچنین آلیاژ استرلینگ با درجه بالا می توان به نقره آرجنتیوم اشاره کرد که با دوام تر هستند. برای ساخت ظروف نقره از عیار ۸۴۰ استفاده میشود و برای ساخت زیورآلات مانند انگشتر های فاخر از عیار ۹۵۰ ۱۲۵ تا ۹۵۰ استفاده میشود

نقره همه کاره ترین فلز جهان

انواع کاربرد های نقره:

به علت ویژگی هایی که نقره دارد باعث شده است که در برخی از صنایع کاربرد داشته باشد. این فلز جزء فلزات گرانبها می باشد در زیر برای شما چند نمونه از کاربرد نقره بیان شده که عبارتند از:

  • برق و الکترونیک
  • لحیم کاری
  • سکه و سرمایه گذاری
  • جواهرات و ظروف نقره
  • پزشکی
  • تولید انرژی

برق و الکترونیک

یکی از کاربرد های نقره در صنعت الکترونیک می باشد. به دلیل رسانای گرمای این فلز باعث شده آن را با فلزات عناصر کم هزینه متمایز کند. یکی از کاربردهای آن در صنعت الکترونیک به عنوان اتصال دهنده در سوئیچ های الکتریکی می باشد.

لحیم کاری

برای اتصالات بین دو فلز به کار می رود، همچنین به دلیل مقاومت کششی و شکل پذیری بالای نقره در لحیم کاری مورد استفاده قرار می گیرد. در این خصوص با دمای بالا و پایین نیاز به نقره خالص نداریم و از ضایعات آن استفاده می کنیم. همچنین به دلیل ضد باکتری بودن، فلز نقره می تواند یک جایگزین عالی برای اتصالات سرب در لوله های آب باشد.

سکه و سرمایه گذاری

از قدیم تا الان نقره مانند فلز طلا با ارزش بوده ولی قیمت آن نسبت به طلا پایین تر است. به این دلیل که این فلز خوردگی پیدا نمی کند برای تولید سکه استفاده می شود. نقره به دمای بالا برای ذوب شدن نیاز دارد بنابراین با دوام بوده و و درخشش بالای آن و ارزشی که دارد برای سرمایه گذاری گزینه مناسبی است.

جواهرات و ظروف نقره

همانطور که شاهد هستیم از فلز نقره در جواهرات و ظروف نقره بسیار استفاده می شود. با درخشندگی این فلز و قیمت پایین آن نسبت به طلا انتخاب مناسبی برای تولید ظروف و جواهرات می باشد. محصولاتی مانند: میوه خوری، آینه و شمعدان نقره ، سینی، شیرینی خوری، گلدان، شکلات خوری، قندان، زیر لیوانی و غیره استفاده می شود. جواهرآلات نیز مانند: انگشتر، دست بند، گوشواره، گردن آویز، انگشتر های فاخر، گل سینه، پلاک و … هستند که  از نقره تهیه می شوند.

شمعدان نقره پنج شاخه گل و مرغ

پزشکی

خیلی از پزشکان و دکترها برای تقویت سیستم ایمنی بدن نقره را تجویز میکند. دلیل استفاده از نقره ضد باکتری بودن آن است، چون می تواند بیشترین میکروب ها را در بدن از بین ببرد. با وجود خاصیت آنتی بیوتیک که دارد، از قدیم در صنعت پزشکی مورد استفاده قرار می گرفت.

در نتیجه

از مطالب فوق دریافتیم نقره عیار متفاوتی دارد. هرچه عیار قطعه بالاتر باشد نشان دهنده مقدار نقره مصرفی در آن قطعه می باشد در نتیجه با ارزش تر بوده و قیمت بالاتری دارد. برای خرید نقره باید از مکان های مورد اعتماد این فلز را تهیه کنید. ما این اطمینان را به شما می دهیم تا محصولی با کیفیت و عیار بالا تحویل مشتری دهیم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *