انواع شمعدان

معرفی سبک هنر قلم زنی در شمعدان های نقره

معرفی سبک هنر قلم زنی در شمعدان های نقره

آینه و شمعدان‌های نقره یکی از مهم‌ترین لوازم و در مواقع ضروری‌ ترین وسایل در خرید عروس و داماد به حساب می‌آیند. بر سر سفره‌های هفت سین و سفره‌های عقد آنها به چشم می‌خورند. این محصول انواع مختلف و متفاوتی دارد. یکی از جدیدترین و تازه‌ترین نمونه‌های امروزی شمعدان‌ها، نمونه قلمزنی آن می‌باشد. قلم زنی و کاربرد فلزات به بیش از هزار سال قبل از میلاد برمی‌گردد. قلمزنی و هنرهای دیگر افراد مسلط یا صنعتگران مسلط را می‌طلبد. اصولاً انسان‌های باهوش و زیرک می‌توانند دست به کشف عمیق در طبیعت بزنند. حال در این محتوا تلاش کردیم در مورد شمعدان‌های قلمزنی و خصوصیات آن اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم.

تاریخچه قلم زنی‌ها در ایران

بعد از اینکه انسان‌ها با ساخت ابزارهای فلزی و کشف فلزها آشنا شدند، به روش‌های چکش کاری گرم و سرد روی آوردند. این هنر حدود هزاره سوم و دوم پیش از میلاد شکل واقعی گرفت و هزاره سوم بیشتر خودنمایی کرد. با ورود دین اسلام هنرمندان تحت تاثیر آیین همه جانبه قرار گرفتند، به طوری که در قرن چهارم قمری به ساخت و تهیه اشیای فلزی توجه خاصی گردید. به طوری که ساخت اشیای قلم زنی بسیار پیشرفت کرد. هنر قلمکاری تنها بر روی ظروف و اجسام انجام نمی‌شود بلکه بر روی قاب‌ها ظروف آینه شمعدان‌ها هم به کار برده می‌شوند. وجود این هنر بر روی شمعدان‌ها موجب تفاوت فاحش قیمت انواع آینه و شمعدان نقره با این نوع آینه و شمعدان گشته است.

قلم زنی چیست

برای اینکه با هنر قلمزنی بیشتر آشنا شوید و آن را درک کنید، بهتر است معنی لغوی آن را بدانید از نظر لغوی به تزیین، کندن نقوش بر روی اشیای فلزی به ویژه مس، طلا، نقره و برنج قلمزنی می‌گویند. به زبان روان ترایجاد خطوط و نقوش به وسیله قلم با ضربه چکش بر روی اجسام فلزی را اصولاً قلمزنی می‌گویند. هنرهای قلم‌زنی یکی از رشته‌های هنرهای سنتی در ایران است که می‌توان آن را در گروه فلز کاری به حساب آورد. اصولا در آینه و شمعدان‌های متعدد به خصوص آینه و شمعدان‌های نقره قلمزنی‌هایی جهت زیبایی انجام می‌گیرد.

معرفی سبک هنر قلم زنی در شمعدان های نقره

دلایل استفاده و کاربرد شمعدان‌های قلمزنی

آینه و شمعدان‌های قلمزنی از جنس نقره‌های باکیفیت و مرغوب می‌باشند که اصالت و زیبایی و هدیه می‌دهند. به دلیل بالا بودن قیمت‌های آینه و شمعدان‌های نقره، آنها به عنوان یک جنس لوکس و گرانقیمت به حساب می‌آیند. این نوع شمعدان قلمزنی را نباید به عنوان تنها یک آینه و شمعدان قلمزنی به حساب آورد، بلکه یک هنر دستی است که استادان ماهر و با سابقه هنر خود را بر روی آن پیاده کرده و به نمایش درآورده اند. از قدیم الایام تا به حال مادربزرگ‌ها هم از این نوع آینه و شمعدان استفاده کرده و بعد از آن به نوه و نتیجه خود به ارث داده‌اند.

سبک‌های متعدد قلمزنی

در هنر قلمزنی اصولاً سبک‌های مختلفی در نظر گرفته می‌شود. این سبک‌ها عبارتند از :

سبک قلمزنی شمعدان شیراز

این نوع سبک قلمزنی اصولاً بر روی نقره اعمال می‌شود. در آینه و شمعدان‌های نقره ابتدا طراحی نموده و پس از نیم بر کردن به کف سازی و برجسته سازی پرداخته می‌شود. در این سبک از نقش‌های تخت جمشید و گل مرغ بهره برده می‌شود. اصولاً این نوع سبک در ایران تحت عنوان مکتب شیراز شناخته می‌گردد.

سبک قلمزنی شمعدان تبریز

در سبک تبریز برای ایجاد نقش و نگار توسط قلم از حرکت و فشار مچ‌ها به کار برده می‌شود. در این سبک همانند دیگر سبک‌ها طرح و نقوش زیبای به یادگار می‌ماند.

سبک قلمزنی شمعدان اصفهان

در سبک اصفهان برای اینکه نقش و نگارهای خاصی بر روی شمعدان‌ها ایجاد شود، از ضربات چکشی استفاده می‌کنند. قلمزنی در اصفهان به دو دسته قلم ریز و قلمزنی برجسته شهرت دارد. قلمزنی برجسته همانطور که از نامش پیدا است، برجستگی‌های عمیق را ایجاد خواهد کرد و حالت و شکل سه بعدی را به وجود می‌آورد. اصفهان از همان ابتدا مرکز مهم قلمزنی ایران بوده است. با پیاده‌سازی سبک قلم زنی بر روی آینه و شمعدان‌ها، قیمت آینه و شمعدان نقره بالاتر می‌رود. زیرا علاوه بر اینکه یک هنر است، زیبای این آیینه را هم چندین برابر خواهد کرد.

         معرفی سبک هنر قلم زنی در شمعدان های نقره

نکات مهم در خرید آینه شمعدان نقره قلمزنی

اصولا آینه و شمعدان‌هایی که قلم زنی می‌شوند، باید از کیفیت خوبی برخوردار بوده و مرغوب و اصل بوده باشند. علاوه بر این موارد باید یک سری نکات دیگری را هم رعایت کنید.

  • لبه‌های قلمزنی شده ناصاف نباشند.
  • هیچگونه فرورفتگی در سطح قلمزنی مشاهده نشود.
  • نقش و نگارهای به کار رفته از قلم زنی بر روی آینه و شمعدان‌ها تا جایی که امکان دارد سنتی باشد.
  • قسمت‌هایی از شمعدان که قلمزنی شده و برش خورده باید حتما لب برگردان بوده و حتی نوارهای انتخابی هم حالت لب برگردان باشند.
  • طرح‌ها باید ظریف‌تر و پرکارتر باشند تا ارزش معنوی و مادی بیشتری را نمایان کنند.

جمع بندی نهایی

در این محتوا تمام سعی خود را برآن نمودیم تا اطلاعات مفیدی در مورد شمعدان قلمزنی و سبک‌های به کار رفته در آن در اختیار شما قرار دهیم. این شمعدان‌ها زیبایی خاص و منحصر به فردی را ایجاد خواهند کرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *