آبکاری نقره

روش های ساده برای تشخیص اصل یا جعلی بودن نقره

نقره اصل را از بدل تشخیص دهید!

خرید کردن بخش جذابی برای هر فرد به ویژه خانم ها بشمار میرود. اما اهمیت آن زمانی خود را نشان می دهد که شما در حال خرید جواهرات و یا سنگ های قیمتی هستید. به طور کلی استفاده از یک جنس اصل در هر موردی برای هر مصرف کننده با توجه به هزینه ای که صرف آن می کند  و دیگر دلایل، از اهمیت بالایی برخوردار است. از این رو تشخیص جنس اصل از بدل  های مشابه آن که امروزه در بازار های مصرفی جهان کم هم نیستند، بسیار مهم است. یکی از فلزات قیمتی و البته پرکاربرد که دارای خواص بسیاری می باشد، فلز نقره است که حتما با آن به خوبی آشنایی دارید، میدانید که این فلز قیمتی برای کاربرد های گوناگونی نظیر جواهرات، ظروف، آینه و شمعدان نقره و … به کار میرود. از این روتشخیص نقره اصل از بدل برای هر فردی بسیار کارآمد است.به همین دلیل ما در این مقاله قصد داریم به روش های تشخیص نقره اصل از بدل بپردازیم، که بدون شک برای هر فردی کاربردی خواهد بود، بنابراین  برای درک این موضوع مهم، نیاز است که شما تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

منظور از نقره اصل چیست؟

نقره اصل به نقره ای گفته میشود که بیش از 95.5 درصد آن از فلز نقره و درصد کمی از آن از فلزات دیگر تشکیل شده باشد، که در چنین موردی به آن نقره ناب و اصل می گویند، که دستیابی به آن کار راحتی نیست ولی ممکن است و شرط آن این است که از یک فروشگاه و مرکز معتبر نظیر گالری نقره شریف ، که دارای ضمانت اصالت کالا می باشد، خرید کنید. نقره های اصل دارای ظاهری درخشنده هستند که حتی بعد از مدت ها استفاده جلای خود را از دست نمی دهند. این درحالی است که نقره های فیک یا بدل دارای درخشندگی پایین تری هستند و بعد از مدتی استفاده کدر می شوند و رنگ ها به سمت سیاهی سوق پیدا می کند. و این به دلیل درصد ناخالصی بیشتری است که در جواهرات بدل به ویژه نقره وجود دارد.

روش های تشخیص نقره از بدل

 خوشبختانه روش های زیادی برای تشخیص نقره اصل از بدل وجود دارد که حتی بعضی از آنها در خانه نیز به راحتی قابل پیاده سازی می باشد، از این رو شما می توانید با توجه به روش هایی که در ادامه برای شما معرفی میکنیم به اصل بودن و یا بدل بودن وسایل و جواهرات نقره ای خود همچون: گلدان نقره، ظروف نقره و … پی ببرید. این روش ها بسیار ساده و در عین حال کاربردی هستند و نیاز شمارا برطرف می کنند. البته در صورت خرید از مجموعه ای معتبر و صاحب نام دیگر نیازی به این روش ها نیست و از همان ابتدا شما از اصل بودن آن مطمئن خواهید بود. به همین دلیل گالری نقره شریف، می تواند به عنوان انتخابی امن و مطمئن برای شما به شمار رود.

تشخیص نقره با توجه به شناسنامه آن

 معمولا جواهرات قیمتی مانند طلا، نقره و … دارای نشانه هایی هستند که تشخیص اصل بودن آن را برای بسیار راحت می ساد، از این رو توجه به آن می تواند در بسیاری موارد کارساز باشد. این نشانه ها که به عنوان شناسنامه این قطعات با ارزش محسوب می شوند عبارت اند از: میزان خلوص، معدن استخراج آن و اطلاعاتی نظیر طراح  و یا سازنده آن جواهر و … ، بنابراین توجه کردن به جزئیات و دقت در این نشانه ها می تواند بسیار کارساز باشد، و اگر نقره شما دارای چنین نشانه هایی می باشد می توان گفت که به احتمال زیاد اصل است. البته مواردی نیز وجود دارد که جواهرات فیک و بدل دارای چنین جزئیاتی هستند و اگر دقت کنیم می بینیم نشانه هایی بر روی آنها حک شده است در صورتی که ممکن است یک حلقه نقره ای قدیمی  اصل فاقد چنین مشخصه هایی باشد. به همین دلیل نباید تنها به این مورد بسنده کرد و در صورت ابهام میتوانید از روش های دیگر کمک بگیرید.

توجه به عیار نقره

توجه به عیار نقره از دیگر روش هایی است که میتواند به شما در تشخیص نقره اصل کمک کند. چنانچه شما انگشتری نقره دارید و نمیدانید که اصل است و یا خیر، به اعداد حک شده بر روی آن توجه کنید، اگر اعدادی نظیر 925، 900 و یا حتی 800 را مشاهده نمودید این به این معناست که انگشتر شما اصل است و در غیر این صورت میتوان گفت که حلقه شما میتواند بدل باشد.

روش تشخیص نقره اصل از بدل

تشخیص نقره اصل از طریق وزن

اگر انگشتر نقره شما اصل باشد باید دارای وزنی سنگین باشد، در غیر این صورت سبک و توخالی است و میتواند نشانه آن باشد که تنها روکش آن نقره است، بنابراین در هنگام خرید دقت لازم را در این مورد داشته باشید.

توجه به صدا برای شناسایی

یکی دیگر از راهکار های ساده توجه کردن به صدای آن می باشد. برای نمونه صدای فلز نقره زنگ مانند و ظریف است این درحالی است که صدای سایر فلزات بم  و گرفته می باشد. از این رو توجه به آن میتواند به شما بسیارکمک کند.

استفاده از وایتکس

 برای این کار میتوانید به قسمتی از قطعه نقره ای خود مایع سفید کننده مانند  وایتکس بزنید، اگر نقره اصل باشد سیاه می شود. این ویژگی میتواند به عنوان عامل شناسایی نقره اصل به کار رود. برای سفید کردن آن نیز میتوانید با توجه به روش هایی که وجود دارد آن را به حالت قبل خود برگردانید.

تشخیص نقره با استفاده از حس بویایی

 قطعه نقره ای مورد نظر خود را در نزدیک بینی خود بگیرید، اگر نقره بدل باشد دارای بویی قوی است که نشان دهنده ناخالصی آن و وجود درصد زیادی از فلزات دیگر مانند مس است و عیار آن باتلا نیست.

تست انعطاف پذیری

 یکی از ویژگی هایی که جواهرات نقره ای دارند، انعطاف پذیری آنهاست. بنابراین به راحتی میتوانند خم شوند. برای تشخیص اصل بودن آنها میتوانید خم شدگی و انعطاف پذیری آنهارا بیازمایید، در صورتی که آنها به راحتی خم شدند، میتوان گفت که جواهرات شما اصل می باشند. و درصد خلوص بالایی دارند این درحالی است که انعطاف پذیری کم جواهرات شما نشان دهنده این است که درصد خلوص کمتری دارند و میزان نقره آنها نیزکم است.

استفاده از پارچه روشن

 برای این کار میتوانید قطعه نقره ای خود را بر روی پارچه ای سفید بکشید چنانچه نقره شما اصل باشد می بایست از خود لکی تیره برجای بگذارد که این نشان از اصل بودن آن می دهد.

تست با تکه های یخ

روش آسان دیگر برای بررسی خالص بودن یا نبودن نقره ، با استفاده از تکه های یخ است. این روش برای آزمایش سکه های نقره و سایر موارد نقره ای با سطح صاف ایده آل است. یک تکه یخ را روی یک سکه نقره یا ظروف تخت قرار دهید. اگر یخ به سرعت ذوب شود ، فلز متعلق به شما واقعی است. نقره بیشترین هدایت حرارتی را دارد و وقتی یک مکعب یخ را روی نقره قرار دهید ، با سرعت بیشتری ذوب می شود.

تست آهنربا

روش جالب دیگر برای آزمایش واقعی یا جعلی بودن نقره ای که خریداری کرده اید ، استفاده از آهن ربا است. اگر در خانه خود آهن ربا دارید ، می توانید از آن برای بررسی صحت نقره استفاده کنید. نقره غیر مغناطیسی است. نقره واکنش های ضعیفی در برابر آهنربا از خود نشان می دهد. از آهن ربای قوی استفاده کنید. آهنربا را به ماده نقره ای که می خواهید بررسی کنید نزدیک کنید و ببینید آیا به آهن ربای قوی می چسبد یا خیر. اگر چنین شود ، نقره واقعی نیست.

توجه: نقره تقلبی می تواند برخی از این روش ها را پشت سر بگذارد. بنابراین خوب است که چندین روش را برای تعیین اصل بودن امتحان کنید.هرچه تعداد تست های آن بیشتر شود ، احتمال نقره اصل بودن آن بیشتر است.

مراقب باشید: بسیاری از فلزات ممکن است نقره به نظر برسند.

همیشه نمی توانید از خرید نقره مطمئن باشید.بسیاری از فلزات می توانند دقیقاً مانند نقره به نظر برسند.حتی چیزی به اندازه نیکل پیش پا افتاده تقریباً ،شبیه نقره جلا شده است. حتی یک قطعه آهن که به درستی درمان و صیقل داده شده باشد، می تواند براقیت نقره مانند بدست آورد. بنابراین ساخت جواهرات نقره ای تقلبی حتی از ساخت جواهرات طلای تقلبی آسان تر است.

از یک فروشگاه معتبر خرید کنید!

تا اینجا با روش های تشخیص نقره اصل از فیک و یا بدل آن آشنا شدیم. شما میتوانید درصورت لزوم یک یا چند مورد از این روش هارا امتحان کنید تا از اصل بودن ان مطمئن شوید. البته توجه کردن به اصالت آن در هنگام خرید نیز بسیار مهم است و شما با مراجعه به یک مجموعه معتبر و داشتن یک خرید اطمینانی دیگر نیازی به این روش ها نخواهید داشت. از این رو چنانچه به مشتقات نقره ای علاقه دارید میتوانید به مجموعه گالری شریف مراجعه کرده و با خیالی آسوده، خریدی ایمن را تجربه کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *