واقعیت هایی درباره فلز نقره

واقعیت هایی درباره فلز نقره

واقعیت هایی درباره فلز نقره

اگرچه ممکن است نقره با ارزش ترین و گرانبها ترین فلز نباشد، اما کاربردهای مهم بسیاری در جواهرات، فناوری و پزشکی دارد.در واقع، مقرون به صرفه بودن آن به عنوان یک فلز گرانبها باعث شده است که بسیاری از صنایع از آن بهره مند شوند.ابن مقاله را بخوانید تا با چند حقیقت جالب در مورد نقره آشنا شوید که نشان می دهد چقدر مهم است.اما در ابتدا بهتر است با خصوصیات نقره آشنا شوید.

نقره و خصوصیات آن

نقره دارای عدد اتمی 47 و نماد Ag است که از کلمه لاتین Argentum گرفته شده است.نقره دارای نقطه ذوب 961 درجه سانتیگراد و نقطه جوش 2162 درجه سانتیگراد است.بالاترین رسانایی الکتریکی را در بین تمام عناصر و بالاترین رسانایی حرارتی را در بین تمام فلزات دارد.

نقره به طور طبیعی به صورت آزاد یافت می شود، اما بیشتر آن به عنوان محصول جانبی پالایش طلا، مس و سرب به دست می آید.نقره فلزی گرانبها است که از زمان های قدیم شناخته شده است.اما این فلز امروزه کاربردهای بسیار بیشتری تا صرفاً تزئین یا به عنوان نوعی مبادله پولی دارد.

این یکی از عناصر تشکیل دهنده زمین است و در طبیعت به عنوان یک عنصری به شکل فلزی و ترکیب شده با عناصر دیگری مانند سولفید، کلرید و نیترات یافت می شود.نقره خالص دارای رنگ سفید متالیک خاکستری روشن است.نیترات و کلرید نقره به رنگ سفید پودری هستند، در حالی که سولفید نقره خاکستری تیره تا سیاه است.

نقره و خصوصیات آن

مشخصات فنی:

  • نقره فلزی بسیار انعطاف پذیر و چکش خوار است.
  • این فلز نرم، سفید و براق و بسیار منعکس کننده است.
  • بالاترین رسانایی الکتریکی را در بین تمام عناصر دارد.در واقع، رسانایی الکتریکی آن حتی از مس، متداول‌ترین فلز مورد استفاده برای کابل‌ها و سیم‌کشی‌های برق، بیشتر است.با این حال، هزینه بیشتر نقره مانع از استفاده گسترده آن در سیم ها و کابل های برق می شود.
  • نقره خالص بالاترین رسانایی حرارتی را در بین تمام فلزات دارد.
  • از آن برای ساخت جواهرات نیز استفاده می شود ،زیرا واکنش چندانی ندارد.با هوا یا رطوبت واکنش نمی دهد، اما با ترکیبات گوگردی واکنش نشان می دهد و کدر می شود.

موارد استفاده:

نقره از قدیم الایام برای ساخت جواهرات و ظروف نقره استفاده می شده است.این همچنین یک فلز بسیار محبوب برای سکه بوده است و شواهد نشان می دهد که سکه های نقره برای اولین بار در حدود 700 سال قبل از میلاد مورد استفاده قرار گرفتند.

نقره استرلینگ، آلیاژی از 92.5 درصد نقره و 7.5 درصد مس ،عمدتاً برای ساخت جواهرات ، آینه و شمعدان نقره و ظروف نقره استفاده می شود.

نقره همچنین در بخش انرژی خورشیدی استفاده می شود و برای ساخت پانل های فتوولتائیک خورشیدی کریستالی و سلول های خورشیدی پلاسمونیک استفاده می شود.

کاربردهای دیگر عبارتند از:تهویه مطبوع، تصفیه آب، دندانپزشکی، عکاسی و لوازم الکترونیکی، پوشش شیشه، داروها و همچنین برای جلوگیری از رشد قارچ و باکتری در لباس ها.

حقایقی جالب در مورد نقره

حقایقی جالب در مورد نقره

  • اگرچه ارزش نقره کمتر از طلا است، اما در مصر باستان نقره را از طلا با ارزش تر می دانستند.
  • مکزیک پیشرو جهان در استخراج نقره است و پس از آن پرو قرار دارد.سایر تولیدکنندگان عمده نقره عبارتند از: بولیوی، ایالات متحده، کانادا، روسیه و استرالیا.
  • نقره بهترین رسانای حرارتی در بین تمام فلزات است و خطوطی که روی شیشه عقب خودروها می بینیم که برای یخ زدایی و مه زدایی استفاده می شود از نقره ساخته شده است.
  • در حالی که نقره میکروب کش است و باکتری ها را از بین می برد، اما برای انسان سمی نیست.
  • در حالی که نقره معمولاً در آلیاژهای طلا، مس، روی و سرب یافت می شود، اما در حالت آزاد (نقره بومی) نیز یافت می شود.
  • در ایالات متحده، آلیاژی را می توان نقره نامید که حداقل 90٪ نقره داشته باشد.
  • نقره به طور غیرقابل انکاری با پول مرتبط است.کلمات “نقره” و “پول” حداقل در 14 زبان مختلف یکسان هستند.
  • نقره منعکس کننده ترین فلز است ،زیرا می تواند 95 درصد از طیف نور مرئی را منعکس کند.در نتیجه بسیاری از آینه ها با نقره پوشانده می شوند.بازتابش آن را برای استفاده در تلسکوپ ها، پنل های خورشیدی و میکروسکوپ نیز محبوب کرده است.
  • ضایعات نقره را می توان در بسیاری از جواهرات و محصولات جانبی صنعتی یافت.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *