آبکاری رودیوم چیست

آبکاری رودیوم چیست

آبکاری رودیوم چیست ؟

در مرحله نهایی ساخت طلا و نقره برای درخشش بیشتر آن ها از یک روکش به نام رودیوم استفاده می‌ کنند که در واقع به این فرایند آبکاری رودیوم می ‌گویند. این روش باعث می ‌شود که فلز طلا و نقره با قرار گرفتن در محتویات آن درخشش بیشتری پیدا کنند و زیباتر جلوه داده شوند. دقت کنید که رودیوم یک فلز با نماد انگلیسی RH است که بی‌ خطر می ‌باشد. اما متاسفانه امروزه برخی از طلا فروشان به اشتباه از عنصر رادیوم با نماد انگلیسی ra که بسیار خطرناک و رادیو اکتیو است، استفاده می ‌کنند.

 من با نوشتن این مقاله قصد دارم، به بررسی روش آبکاری با رودیوم بپردازم. چنان چه به این مبحث علاقه‌ مند هستید به شما عزیزان پیشنهاد می ‌کنم برای کسب اطلاعات بیشتر با من تا انتهای مقاله همراه باشید. گالری شریفی یک مجموعه نقره سرا در قم می‌ باشد که علاوه بر جواهرات، دارای صنایع دستی مختلف با نقره مانند: شمعدان، آینه، شکلات خوری و انواع دیگر ظروف نقره است. پیشنهاد می ‌کنم برای خرید به این گالری حتماً سر بزنید.

منظور از آبکاری رودیوم چیست؟

در این روش یک لایه نازک از فلز رودیوم را بر روی فلزات گرانبهایی مثل: نقره و یا طلا می ‌کشند و باعث براق شدن، درخشش بیشتر و دوام بهتر در آن ها می‌ شوند. فلز رودیوم به فراوانی می‌ تواند نور را منعکس کند و این خاصیت آن باعث شده، تا برای آبکاری کردن زیور آلات مناسب واقع گردد. مقاومت این فلز سبب شده که حتی بتوان آن ها را در موتور های هواپیما به کار برد. چرا که در مقابل خراش و آسیب پایدار می باشند.

به دلیل رنگ سفید این فلز از آن به عنوان یک روکش در طلا های سفید استفاده می‌ کنند. ضخامت این روکش بسیار نازک است و تقریباً چیزی حدود هشت میکرون قطر دارد و این یعنی مانند یک لایه خمیر یا رنگ نیست که جواهرات را ضخیم کند.

چرا جواهرات به آبکاری رودیوم نیاز دارند؟

همان طور که می ‌دانید طلا و نقره بعد از مدتی استفاده کردن کدر می شوند و روشنی خود را به مرور زمان از دست می‌ دهند. به همین خاطر برای این که مجدد زیبایی آن ها را باز گردانید، نیاز به آبکاری کردن به وسیله رودیوم دارید. بازتاب فوق العاده زیاد فلز رودیوم سبب زیبا تر شدن زیور آلات و به چشم آمدن آن ها می ‌شود. علاوه بر آن این روکش می ‌تواند مقاومت جواهرات شما را در برابر کدر شدن و تغییر رنگ بالا ببرد و در واقع به طول عمر آن ها بیفزاید.

یکی دیگر از خاصیت ‌های این روکش ضد حساسیت بودن آن است. بنابراین بعد از آبکاری کردن زیور آلات خود با این روکش امکان این که حساسیت و آسیب در پوست شما ایجاد شود، وجود ندارد.

آبکاری رودیوم چیست

آبکاری با رودیوم چقدر بر روی زیور آلات می ‌ماند؟

آبکاری کردن با رودیوم روش بسیار با دوامی است و می‌ تواند تا دو سال هم بر روی جواهرات باقی بماند. اما بهتر است برای این که زود تر از این زمان از بین نروند، هنگام انجام فعالیت‌ های زیاد مثل: ورزش، پیاده‌ روی و غیره که با عرق کردن همراه می‌ باشند و یا هنگام ظرف شستن و استفاده از مایع‌ های ظرفشویی و دستشویی جواهر آبکاری شده خود را از دستتان خارج نمایید، تا به دوام روکش کمکی کرده باشید.

پس دقت کنید که زیور آلاتتان در مقابل محلول ‌های شیمیایی نباید قرار بگیرند، تا آسیبی به رنگ آبکاری شده آن ها وارد نگردد. علاوه بر آن بهتر است که رنگ جواهر تان زیاد از رنگ آبکاری فاصله نداشته باشد. چرا که امکان دارد بعد از پاک شدن رنگ جواهر اصلی نمایان شود که اگر خیلی با هم متفاوت باشند کاملاً در  دید قرار می ‌گیرد.

آیا آبکاری کردن با رودیوم بر روی قیمت جواهر تاثیر می ‌گذارد؟

با توجه به این که فلز رودیوم از آن دسته فلزاتی است که آسانی قابل دسترس نیست و در واقع یک فلز نادر به شمار می‌ آید. بنابراین در همه جا وجود ندارد و زمانی که به عنوان یک روکش در جواهرات استفاده می ‌شود با زیبایی که به آن می ‌بخشد و بالا بردن طول عمر آن، سبب افزایش قیمت در آن می‌ گردد و در واقع می‌ توان گفت با بالا بردن ارزش جواهرات روی قیمت آن ها تاثیر مثبت می ‌گذارد.

آبکاری کردن با رودیوم چه مزایایی دارد؟

برخی افراد در هنگام استفاده از طلای سفید دچار حساسیت ‌های پوستی می‌ شوند. این به خاطر این است که فلز نیکل در داخل آن ها به کار رفته شده که می ‌تواند، باعث آسیب رسیدن به پوست فرد شود. به همین خاطر شما می ‌توانید با آبکاری کردن طلای سفید خود بر روی آن یک روکش از جنس رودیوم قرار دهید که ضد حساسیت بوده و از پوست شما در برابر فلز نیکل و ایجاد حساسیت محافظت می ‌کند.

 از فواید دیگر استفاده از آبکاری رودیوم می ‌توان به بالا رفتن طول عمر زیور آلات در برابر اکسید شدن و دیر کدر شدن رنگشان اشاره کرد. زیرا فلز رودیوم در مقابل سایش و خوردگی پایدار بوده و اکسید نمی ‌شود و این باعث شده که استفاده از آن به عنوان روکش در جواهرات علاوه بر زیبایی بخشیدن به آن ها به جلوگیری از سیاه و کدر شدنشان نیز کمک نماید.

نتیجه گیری:

استفاده از فلز رودیوم امروزه به عنوان یک روکش برای طلا و جواهرات نقره بسیار مورد استفاده قرار گرفته است. چرا که آب کاری کردن با این نوع فلز می‌ تواند به استحکام و طول عمر بیشتر زیور آلات کمک نماید و علاوه بر آن به خاطر درخشندگی زیادی که به آن ها می ‌بخشد توجه افراد را به خود جلب می‌ نماید. که این مسئله منجر به فروش بیشتر این نوع کالا ها می شود.

اما این روش آبکاری با توجه به این که کاملاً به صورت یک لایه نازک روی جواهرات قرار می‌ گیرد دائمی نبوده و به مرور زمان از بین می ‌رود. بنابراین بعد از آبکاری لازم است که نکات مراقبتی را برای بالا بردن طول عمر آن رعایت کنید.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *